Webinář: S knihou ve škole – Formy práce s knihou ve výuce čtení a literatury na základní škole, 16 hodin
číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
doba trvání: 16 hodin, on-line prostředí
maximální počet účastníků: 20
přihlašování: Aktuální nabídka kurzů | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)
I. Čtenářství – vyjasnění pojmů, cílů a principů této oblasti
- čtenářství jako celoživotní kulturní postoj
- čtení – čtenářství – čtenářská gramotnost – sečtělost – vyjasnění pojmů
- role školy v rozvoji čtenářství, reflexe vlastní práce
- proč a jak čtenářství ve škole rozvíjet, základní principy a předpoklady jeho rozvoje
(přímá online výuka, sdílení zkušeností online nástroji)
II. Kniha – důvod k četbě
- smysl čtení – posilování vlastní čtenářské zkušenosti
- důležitost čtenářsky podnětného prostředí pro rozvoj čtenářství
- základní složky čtenářsky podnětného prostředí ve škole – koncepce, lidé, materiální vybavení
- materiální vybavení – pravidla pro jeho funkčnost
- čtení pro radost – možnost svobodné volby výběru knihy
- kniha – motivace ke čtení – základní principy pro efektivní výběr knih, komentované ukázky aktuálně vycházejících knih vybraných v souladu s těmito principy
- praktické návody, jak zvýšit působnost čtenářsky podnětného prostředí na žáky, např. aktivity k seznámení se s obsahem knihovny a čtenářských koutků, vizuální prvky sloužící k doporučování a výběru knih, celoškolní pravidelné čtenářské aktivity typu čtenářská snídaně apod.
(kombinace online výuky a e-learningových nástrojů, včetně nástrojů, které pomáhají sdílet a vyjadřovat názory)
III. Základní formy práce s knihou
- individuální čtenářské úrovně a potřeby žáků
- společný titul x individuální výběr
- dílna čtení – metoda umožňující společné sdílení individuální četby; zážitkové seznámení se s metodou, ovládnutí metody na úrovni možné implementace do vlastní výuky
- čtenářská lekce – společná četba s konkrétním cílem z oblasti rozvoje čtenářství; zážitkové seznámení s formou práce, společná reflexe a analýza proběhlých lekcí; ovládnutí základních principů výstavby čtenářské lekce, metodika přípravy čtenářské lekce
- hovory o knihách jako součást rozvoje kompetencí žáků k výběru knih ke čtení
(3 hodiny formou online výuky, 2 hodiny samostatné práce v průběhu semináře s online podporou lektorů – vyzkoušení si jednotlivých nástrojů pro dálkovou výuku – např. s využitím tabletu, s příp. následnou pauzou, bude-li přímo následovat IV. blok)
IV. Cílený rozvoj čtenářství ve vyučování
- oblasti cílů rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti – čtenářské chování, proces čtení, interpretace textu
- cíle z oblasti literární teorie
- výběr vhodné formy práce s knihou pro naplňování konkrétních cílů
- základy plánování vyučovací jednotky se čtenářským cílem
- didaktický potenciál textu – kniha jako základ a zdroj podnětů pro cílené plánování
- praktické ukázky a tipy na metody vhodné k některým čtenářským cílům
- zkušenosti s cíleným rozvojem čtenářství ve škole
(kombinace přímé online výuky a samostatné práce v průběhu semináře s online podporou lektorů a sdílení s případnou pauzou, bude-li následovat V. blok)
V. Plán realizace práce s knihou ve vyučovací jednotce
- příprava vyučovací jednotky se čtenářským cílem
- plán nejbližšího rozvoje – kroky k zavedení čtenářských cílů a forem práce s knihou do svých vyučovacích plánů