Webinář: S knihou po škole - školní čtenářský klub ve školním i mimoškolním prostředí, 16 hodin
číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
doba trvání: 16 hodin, on-line prostředí
maximální počet účastníků: 20
přihlašování: Aktuální nabídka kurzů | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)
I. Cíle a základní principy klubové práce, ujasnění pojmu čtenářský klub, čtenářství a čtenářská gramotnost
- vymezení pojmů – čtenářství, čtenářská gramotnost
 - čtenářský klub jako mimoškolní aktivita, s prokázaným pozitivním dopadem na rozvoj čtenářství žáků
 - čtenářský klub - živé společenství nad knihou – modelová schůzka klubu
 - základní principy dobrého fungování čtenářského klubu
 - tři pilíře klubové práce – tři jednoduché aktivity, které zajistí dopad této mimoškolní aktivity na rozvoj čtenářství
 
(kombinace online výuky a e-learningových nástrojů, včetně nástrojů, které pomáhají sdílet a vyjadřovat názory)
II. Jak založit čtenářský klub
- čtenářský klub jako součást koncepce školy (vzdělávací instituce) v oblasti čtenářské gramotnosti
 - materiální vybavení – vznik čtenářsky podnětného prostředí s vlivem na maximální počet žáků, výběr vhodné literatury
 - organizační stránka klubu – nábor, personální zajištění, časová dotace, materiální zajištění apod. - praktické rady, tipy a zkušenosti
 
(1 hodina – komentovaná online prezentace)
III. Základní formy práce s knihou
- smysl čtení – posilování vlastní čtenářské zkušenosti
 - čtení pro radost – možnost svobodné volby výběru knihy
 - hovory o knihách, rozvoj kompetencí žáků k výběru knih ke čtení
 - individuální čtenářské potřeby žáků
 - společný titul x individuální výběr
 - dílna čtení – metoda umožňující společné sdílení individuální četby; zážitkové seznámení se s metodou, ovládnutí metody na úrovni možné implementace do klubové práce
 - čtenářská lekce – společná četba s konkrétním cílem z oblasti rozvoje čtenářství; zážitkové seznámení s formou práce, společná reflexe a analýza proběhlých lekcí; ovládnutí základních principů výstavby čtenářské lekce, metodika přípravy čtenářské lekce
 
(3 hodiny formou online synchronního vzdělávání ve formátu 2 hodiny + pauza + 1 hodina, 2 hodiny samostatné práce v průběhu semináře (s online podporou lektorů) – vyzkoušení si jednotlivých nástrojů- s následnou pauzou, 1 hodina online synchronní sdílení – např. s využitím tabletu)
IV. Cílený rozvoj čtenářství ve čtenářských klubech
- oblasti cílů rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti – čtenářské chování, proces čtení, interpretace textu
 - výběr vhodné formy práce s knihou pro naplňování konkrétních cílů
 - plánování aktivit klubové práce s cílem rozvoje čtenářství
 - didaktický potenciál textu – kniha jako základ a zdroj podnětů pro cílené plánování
 - praktické ukázky a tipy na metody vhodné k některým čtenářským cílům
 
(kombinace přímé online synchronní výuky a samostatné práce v průběhu semináře a sdílení)
V. Plán vlastní realizace volnočasové aktivity Čtenářský klub
- workshop k přenesení poznatků a vlastních vizí do konkrétního plánu realizace volnočasové aktivity Čtenářský klub ve vlastní vzdělávací instituci