Čtenářské kluby

Učíme se příběhem - Učíme příběh: naratologie ve školní praxi – rozšířený kurz, 32 hodin

Více inforomací o naší aktuální nabídce kurzů naleznete

na webu Nové školy

číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112

doba trvání: 32 hodin 

maximální počet účastníků: 20

přihlašování: Aktuální nabídka kurzů | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)

I. Fenomén příběhu a vzdělávací program „Učíme se příběhem“

  • základní informace o programu, struktura vzdělávacího cyklu
  • příběh v lidské kultuře
  • potenciál a role příběhu nejen ve vzdělávání, ale i v osobnostním a sociálním rozvoji
  • spolupráce formálního a neformálního vzdělávání
  • výuka v tandemu, specifika pro práci s dětmi se SVP

II. Naratologie – základy teorie uplatňované ve vzdělávacím programu

  • co je naratologie – kořeny vědy, současnost
  • proč nás má zajímat a k čemu je žákům
  • průniky s RVP
  • koncept systematizace cílů výuky literatury – 4 oblasti (čtenářské chování, proces čtení, literární dílo a interpretace a kritika) – definovaní oblasti naratologie v rámci konceptu a její provázání s ostatními oblastmi
  • narativ, narativ v literatuře, narativ v jiných médiích, nenarativní literatura
  • příběh a diskurz – roviny narativu
  • kategorie příběhu – postava a událost
  • kategorie času – čas příběhu a čas diskurzu
  • kategorie diskurzu – vypravěč, adresát, fokalizace
  • prokládání výuky teorie aktivitami s ilustračními texty

III. Aplikace do praxe – zážitkové seznámení s programem „Učíme se příběhem“

  • čtenářská lekce k úvodu do narativu – odlišení rovin příběhu a diskurzu
  • čtenářská lekce z programu na některou z kategorií příběhu (vybráno dle zaměření účastníků)
  • navazující dílna čtení z programu (vybráno dle zaměření účastníků)
  • rozšiřující aktivita pro ukotvení učiva – pisatelské kostky
  • čtenářská lekce z programu na některou z kategorií diskurzu (vybráno dle zaměření účastníků)
  • navazující dílna čtení z programu (vybráno dle zaměření účastníků)
  • rozšiřující aktivita pro ukotvení učiva – pisatelské kostky
  • možnosti žákovské evaluace
  • knihy v programu aneb jak rozvíjet i v rámci výuky teorie čtenářské chování žáků – důležitá role knihoven a knihovníkům

IV. Naratologická analýza textů – od aplikace k samostatné tvorbě

V. Reflexe nabytých poznatků a dovedností

  • aplikace nabytých znalostí teorie i metodiky na text pro dospělé čtenáře
  • zdroje dalšího vzdělávání k tématu – internet, odborná literatura, doplnění mezer
  • plán pro aplikaci poznatků kurzu do vlastní pedagogické činnosti, konzultace k plánu, sdílení