Učíme se příběhem - Učíme příběh: naratologie ve školní praxi – rozšířený kurz, 32 hodin
číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
doba trvání: 32 hodin
maximální počet účastníků: 20
přihlašování: Aktuální nabídka kurzů | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)
I. Fenomén příběhu a vzdělávací program „Učíme se příběhem“
- základní informace o programu, struktura vzdělávacího cyklu
- příběh v lidské kultuře
- potenciál a role příběhu nejen ve vzdělávání, ale i v osobnostním a sociálním rozvoji
- spolupráce formálního a neformálního vzdělávání
- výuka v tandemu, specifika pro práci s dětmi se SVP
II. Naratologie – základy teorie uplatňované ve vzdělávacím programu
- co je naratologie – kořeny vědy, současnost
- proč nás má zajímat a k čemu je žákům
- průniky s RVP
- koncept systematizace cílů výuky literatury – 4 oblasti (čtenářské chování, proces čtení, literární dílo a interpretace a kritika) – definovaní oblasti naratologie v rámci konceptu a její provázání s ostatními oblastmi
- narativ, narativ v literatuře, narativ v jiných médiích, nenarativní literatura
- příběh a diskurz – roviny narativu
- kategorie příběhu – postava a událost
- kategorie času – čas příběhu a čas diskurzu
- kategorie diskurzu – vypravěč, adresát, fokalizace
- prokládání výuky teorie aktivitami s ilustračními texty
III. Aplikace do praxe – zážitkové seznámení s programem „Učíme se příběhem“
- čtenářská lekce k úvodu do narativu – odlišení rovin příběhu a diskurzu
- čtenářská lekce z programu na některou z kategorií příběhu (vybráno dle zaměření účastníků)
- navazující dílna čtení z programu (vybráno dle zaměření účastníků)
- rozšiřující aktivita pro ukotvení učiva – pisatelské kostky
- čtenářská lekce z programu na některou z kategorií diskurzu (vybráno dle zaměření účastníků)
- navazující dílna čtení z programu (vybráno dle zaměření účastníků)
- rozšiřující aktivita pro ukotvení učiva – pisatelské kostky
- možnosti žákovské evaluace
- knihy v programu aneb jak rozvíjet i v rámci výuky teorie čtenářské chování žáků – důležitá role knihoven a knihovníkům
IV. Naratologická analýza textů – od aplikace k samostatné tvorbě
V. Reflexe nabytých poznatků a dovedností
- aplikace nabytých znalostí teorie i metodiky na text pro dospělé čtenáře
- zdroje dalšího vzdělávání k tématu – internet, odborná literatura, doplnění mezer
- plán pro aplikaci poznatků kurzu do vlastní pedagogické činnosti, konzultace k plánu, sdílení