Učíme se příběhem: naratologie ve školní praxi, 16 hodin
číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
doba trvání: 16 hodin
maximální počet účastníků: 20
přihlašování: Aktuální nabídka kurzů | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)
I. Vzdělávací program Učíme se příběhem
- základní informace o programu, struktura vzdělávacího cyklu
- potenciál a role příběhu nejen ve vzdělávání, ale i v osobnostním a sociálním rozvoji
- spolupráce formálního a neformálního vzdělávání
- výuka v tandemu, specifika pro práci s dětmi se SVP
II. Naratologie – základy teorie uplatňované ve vzdělávacím programu
- co je naratologie – kořeny vědy, současnost
- proč nás má zajímat a k čemu je žákům
- průniky s RVP
- narativ, narativ v literatuře, nenarativní literatura
- příběh a diskurz
- kategorie příběhu – postava a událost
- kategorie času – čas příběhu a čas diskurzu
- kategorie diskurzu – vypravěč, adresát, fokalizace
III. Aplikace do praxe
- čtenářská lekce z programu na některou z kategorií příběhu a diskurzu (vybráno dle zaměření účastníků)
- navazující dílna čtení z programu (vybráno dle zaměření účastníků)
- rozšiřující aktivita pro ukotvení učiva – pisatelské kostky
- možnosti žákovské evaluace
- knihy v programu aneb jak rozvíjet i v rámci výuky teorie čtenářské chování žáků – důležitá role knihoven a knihovníkům
IV. Naratologická analýza textů – od aplikace k tvorbě
V. Reflexe