Čtenářské kluby

Otevřený čtenářský klub

20.06.2017, 12:11

V polovině června jsme otevřeli náš čtenářský klub pro návštěvy z řad dětí, kolegů i rodičů. Naším cílem bylo předvést práci v klubu hostům, kteří přijali pozvání. Každý člen čtenářského klubu mohl pozvat někoho z rodiny či kamaráda, aby se přišel podívat, jak naše hodiny probíhají. Chtěli jsme také ukázat, jaké knížky jsme během pololetí četli, připomenout si hlavní hrdiny a samozřejmě prožít příjemné odpoledne. To jsme se rozhodli zpestřit připravenými soutěžními úkoly, do kterých jsme zapojili nejen děti z klubu, ale i hosty.

Protože jsme předpokládali, že nás bude více než při obvyklých schůzkách, setkání jsme situovali do velké knihovny v podkroví školy. Společně s hosty jsme si sedli do kroužku a všechny knihy, se kterými jsme v klubu pracovali, jsme položili do středu. Po krátkém představení knížek si děti z klubu zahrály aktivitu Těkej - štronzo – dvojice, při níž odpovídaly na otázky – Jaká knížka mě zaujala nejvíce? Jaký hrdina mi byl hodně sympatický? Četl jsem nějakou z představených knížek? Po několika výměnách jsme vtáhli do hry i návštěvníky, se kterými jsme odpovídali na otázky: Jakou knížku čtete nebo jste četli v poslední době? Jakým knížkám dáváte přednost (dobrodružným, zamilovaným…)? Kdy a kde si čtete nejraději? Na jakou knížku si vzpomenete, když řekneme knížka mého dětství?

Další aktivita probíhala ve dvojicích. V budově školy byly rozmístěny kartičky se jmény knižních postav. Dvojice hledaly kartičky a zapisovaly si jména, která našly – např. Romeo, Bobek, Harry Potter, Julie… Když si všichni zapsali co nejvíce postav, vrátili se do knihovny a utvořili ze zaspaných jmen dvojice, které k sobě patří (např. Romeo a Julie). Většina dvojic všechny lístečky, které byly umístěny v budově školy, našla. Utvořit správné dvojice se nejlépe podařilo Kubíkovi a jeho mamince.

Protože všem při soutěžení vyhládlo, byl pravý čas dát si svačinku. Dnes jsme měli zvláštní občerstvení – děti ještě před začátkem klubu připravily banánové jednohubky v čokoládě. Všem moc chutnaly. Děti měly radost, že mají něco neobvyklého a že se na přípravě pohoštění pro hosty mohly podílet.

Další aktivitou byl kvíz Poznej co nejvíce knížek. Na koberci ve středu našeho kruhu leželo dvacet nových knížek. Předčítali jsme krátké úryvky z vybraných knížek a dvojice odhadovaly, ke které knížce úryvek patří. Tato aktivita opravdu nebyla jednoduchá, přestože v každém úryvku byla malá nápověda. Nejlépe se opět dařilo Kubíkovi a jeho mamince, kteří odhalili osm názvů.

Pak nastal čas, kdy mohly uplatnit svou tvořivost naše dvojice. Mohly totiž připravit hádanky  pro ostatní. Všechny hádanky měly směřovat k poznávání knih. Dvojice vždy řekla čtyři indicie, podle kterých měli ostatní hádat název knihy. Ten si zapsali pro pozdější vyhodnocení. Aby tvoření indicií bylo pro dvojice jednodušší, dostaly nápovědu, podle jakých otázek indicie tvořit: Jak se jmenuje hlavní hrdina? Kdy a kde se děj odehrává? Co je pro hlavního hrdinu typické? Poslední byla libovolná bonusová nápověda. Všichni se zabrali do soustředěného vymýšlení indicií, bylo vidět, že je společná práce baví. Většina dvojic pak při hádání poznala knížky Harry Potter, Jak vycvičit draka, Bible, Doktor Proktor, Deník malého Poseroutky, některé dvojice poznaly knihu Hraničářův učeň. Pouze jedna dvojice poznala podle indicií knihu Děti z Bullerbynu.

Při závěrečné reflexi všichni hodnotili dnešní klub smajlíky k jednotlivým aktivitám.

Krásnou tečkou bylo poděkování dětem za práci, předání certifikátů a knižní odměny, které si děti samy vybraly. Všichni odcházeli z klubu příjemně naladění, děti se navíc těšily na poslední schůzku klubu, protože měly slíbenou odměnu za  celoroční práci v klubu - točenou zmrzlinu.